Loški muzej Škofja Loka

Skok na vsebino // Skok na meni

Janez Pelko: Zatemnjena razodetja

Sreda, 30. januar 2019

Janez Pelko: Zatemnjena razodetja

Galerija Ivana Groharja, 30. 1.–10. 3. 2019

Kustos razstave: Boštjan Soklič

Janeza Pelka poznamo predvsem kot ustvarjalca, ki smisel svojega umetniškega hotenja išče v enigmatičnih vsebinskih sklopih in elegantnih fotografskih izpeljankah na različne teme. Tokrat se predstavlja z zaključenim sklopom povečanih fotografij, prvotno izdelanih v tehniki camere obscure, ki dopolnjujejo njegove slogovne usmeritve in nove vsebine v njegovih ponotranjenih obravnavah človeškega telesa. Najstarejša projekcijska tehnika za reproduciranje realnosti, ki Pelku pomeni velik izziv, zahteva od fotografa posebno pozornost, potrpežljivost in drugačen tehnični pristop kot pri konvencionalni fotografiji in digitalnih orodjih. Ker Janez Pelko te lastnosti ima, s pridom uporablja “svetlopis” camere obscure, zavedajoč se njenih omejitev (kot npr. tresljaji zrcala, dolg zaklopni čas…) ter prednosti. Že Leonardo Da Vinci je leta 1498 napisal, da je camera obscura kot človeško oko, da v njej nastane slika tako kot v očesu. Njene odlike poleg širine posnetka in globinske ostrine omogočajo avtorju še mehko (tonsko) komponiranje vzdušja in telesnosti, za čemer so npr. stremeli mojstri klasičnega slikarstva. Od fotografa, ki nastopa v vlogi režiserja in scenografa hkrati, zahteva znanje, veliko mero zbranosti in občutek za prostor. Čeprav v odnosu do grobega prostora izpostavljeno človeško telo deluje krhko in občutljivo, je v funkciji vizualne strukture in v okviru kompozicije (statične ali dinamične) notranje razgibano, prežeto s senzibilnostjo, nežnostjo in subtilno erotiko. Pelko nosilce svojih pripovedi umešča po prizoriščih in zdi se, kakor da bi jih premikal po šahovnici, ki je prispodoba za avtorjev notranji svet, poln protislovij in dvomov.

Janez Pelko svoj raziskovalni proces tematike “telo in prostor” kontinuirano razvija in širi že nekaj let. Njegove podobe iz pričujočega cikla so odklon od občih skomercializiranih prikazov človeških teles; osvobojene so vsakršne vulgarnosti, ohranjajo tradicionalne umetniške vrednote na originalen, kreativen način. V času vseprisotne internetne poplave digitalnih sličic ženskega ali moškega akta, Pelko človeško figuro dviguje na piedestal, ki si ga kot taka v sodobnem svetu brez dvoma zasluži, to pa počne neposredno in iskreno. Na Slovenskem je veliko fotografov, ki se ukvarjajo z aktom, le malo pa je takih, ki bi jim iz modela uspelo izvabiti toliko spontanosti, pristnih čustev, poz in efektnih interakcij z naravnim ali umetnim okvirom, kot to uspeva Janezu Pelku. Fotograf instinktivno postavlja protagoniste svojih zgodb v divjo naravo, na pečine, ob slapišča, na gozdne jase, v grape pod vršaci. Prepušča jih elementarnosti narave, ob tem pa poskuša do dopustnih meja, ki mu jih določa uporabljena fotografska tehnika, skrbeti za optimalnost kadra. Njegova “telesa” atmosfero krajine, v kateri so umeščena, nadgrajujejo in osmišljajo. Fotograf je sledilec (celo model), v končni fazi tudi snemalec neštetih dogodkov - tako sproščeno igrivih kot resnih - na poti do katarze in končne osvoboditve, do katere pride v totalnem stiku z naravnim prapočelom. Janez Pelko nam dramatično, a ne pompozno, prikaže širok čustveni spekter s sliko in zgodbo skozi razumljive metafore. Podobe so včasih likovno kontrastne, drugič spet sanjsko zamegljene, vedno vsebinsko pomenljive in formalno razgibane.

Pelkova dela so rezultat intenzivnih razmišljanj brez odvečne subjektivnosti, hermetičnosti, cenenih efektov in blišča. Avtor nastopa v vlogi fotografskega lovilca - kronista izbranih trenutkov, izpolnjenih z duhom transcendentalnosti. Njegovi abstrahirani motivi krajine in njene elementarnosti niso preproste kulise za izpostavljanje golote, temveč so jasne težnje po ohranjanju umetnosti, ki skuša prodreti pod lupino predstavnosti ter odkriti in spoznati skrivnostne procese človeške psihe, ki jih izpoveduje telo. Pelko se na svojevrsten (konstruktivističen) način približuje arhaičnemu pojmovanju telesnosti, oživlja pozabljeno estetiko človeškega telesa in vzpostavlja mnoge primerjave z današnjimi (spornimi) lepotnimi ideali. Po drugi strani s svojimi podobami vizualizira kompleksnost sodobne komunikacije, opozarja na nejasnosti v medčloveških odnosih, na stiske in dileme v kaotični družbi in odpira vprašanja, ki se dotikajo občutljivih čustvenih stanj. Pelkove fotografije lahko dojemamo tudi kot vizualni protest zoper nesmisle klavstrofobičnega sodobnega sveta, v katerem je banaliziranje in komercializiranje človeškega telesa nekaj povsem normalnega. Vprašajmo se, kdo nam postavlja estetska merila in parametre v vsakdanjem življenju in zakaj?

***

Janez Pelko, slovenski fotograf, elektrotehnik in gorski kolesar (* 29. julij 1968, Kranj) je najbolj znan po upodabljanju portretov in ženskih aktov, ustvarjanju infrardečih pokrajin, koncertnih reportaž in eksperimentalne fotografije.

Sodeloval je na mnogih skupinskih razstavah doma in po svetu in priredil več kot 30 samostojnih. V devetdesetih letih je sodeloval z Gorenjskim glasom in občasno tudi z drugimi tiskanimi mediji. V zadnjem času se posveča predvsem avtorski fotografiji, sodeluje z glasbeniki in predava na fotografskih delavnicah. Je tudi član zasedbe Ensemble Ankaran.

Je samouk, ki uporablja različne pristope in tehnike in ob uporabi digitalnih tehnologij ostaja zvest črnobelemu filmu različnih formatov. V zadnjem času je njegovo primarno orodje Camera obscura.

***

Javno vodstvo po razstavi

Javno vodstvo po razstavi z umetnikom Janezom Pelkom in kustosom razstave Boštjanom Sokličem bo 8. februarja 2019 ob 17.00 v sklopu dogodka Prešernov dan v Loškem muzeju

***

Odpiralni čas Galerije Ivana Groharja

Ponedeljek: Zaprto

Torek, četrtek, petek: 10.00–14.00

Sreda: 10.00–17.00

Sobota, nedelja: 9.00–13.00

Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja Foto: Janez Pelko
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja Foto: Janez Pelko
+28Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja Foto: Janez Pelko
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Zatemnjena razodetja <em>Foto: Janez Pelko</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>
Utrinki z odprtja razstave <em>Foto: Tone Štamcar</em>

Deli naprej


Prijavite se na Novičnik

Novice in dogodki Loškega muzeja direktno v Vaš e-predalnik!

Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na našem spletnem mestu

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
Loški muzej Škofja Loka Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
...
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...
Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
...
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
__qca
__utma
__utmz
__utmv
__utmb
clip_id
home_active_tab
uid
v6f
utmc
aka_debug
...
Vimeo Te piškotke nastavi videopredvajalnik Vimeo.
Vimeo politika zasebnosti / Vimeo piškotki
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
...
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

Spletno mesto Loški muzej Škofja Loka.