Mohor Kejžar: V oči me glej!
Galerija Ivana Groharja
30. 7. 2025 – 14. 9. 2025
Kustosinja: Anabel Černohorski
Razstava V oči me glej! slikarja, glasbenika in vsestranskega ustvarjalca Mohorja Kejžarja predstavlja izbor del v različnih medijih in tehnikah – od slik, manjših tiskov, fotografij do pirografije in murala na galerijski steni – ter nadaljuje umetnikov tematski pregled, ki ga je začel v Galeriji Muzeja Železniki leta 2024 z razstavo Od rok, na kateri je v ospredje postavil motiv roke. Tokratna razstava izpostavlja motiv očesa, njen naslov pa razpira tudi širše pomenske razsežnosti – deluje kot ukaz, izziv, nagovor ali celo apel k poštenosti in iskrenosti v družbi, kjer teh vrednot pogosto primanjkuje. V času razraščanja konfliktov in prevlade ekonomskih interesov nad človeškostjo poziv k zazrtju v oči učinkuje kot zahteva po odgovornosti – do drugega, do okolja, do skupnosti.
Umetniška praksa Mohorja Kejžarja zajema širok nabor izraznih medijev in tehnik. Njegov opus obsega slike v olju in akrilu na platnu, mešane tehnike, pirografijo na lesu, digitalno umetnost, dela na različnih podlagah z uporabo airbrusha, tetovaže, ilustracije, fotografije ter murale na fasadah, v podhodih in na balvanih v njegovem umetniškem parku v naravi, ob sprehajalni poti v gozdu nad Sorico. Slogovno se Kejžarjevo ustvarjanje razteza od (hiper)realističnih upodobitev do stilizacij in elementov, značilnih za pop art – na primer podobe žensk z bleščečimi nasmehi, ki spominjajo na estetiko oglasnih vizualij in se mestoma odkrito spogledujejo s kičem. Posebno poglavje zasedajo karikature, ki nastajajo z digitalnimi orodji. V svojih delih pogosto upodablja figuraliko ter motive, povezane z glasbo, naravo in živalmi. Številna med njimi z duhovitimi ali večpomenskimi naslovi predstavljajo bodisi komentar umetnikovega vsakdana bodisi odsev širše družbene stvarnosti.
Na osrednji steni prve sobe razstavišča je umetnik in situ ustvaril vizualno močno delo, ki pritegne pozornost že ob vstopu. Povsem novi mural je bil zasnovan posebej za to razstavo in je vezan na čas njenega trajanja. Motiv pogleda, ki stensko poslikavo zaznamuje, se pojavlja tudi na printih umetnikovih fotografij, ki prikazujeta dve od šestih poslikav iz njegove Galerije v naravi.
Projekt poslikav na skalah je Kejžar začel leta 2023 na robu družinskega gozda nad Sorico, nedaleč od svojega ateljeja. Do danes je tam ustvaril šest realističnih upodobitev v povečanem merilu, narejenih z barvnimi spreji in tehniko airbrush na očiščene balvane. Prva med njimi je bila umetnikova roka – navezava na prazgodovinske jamske poslikave. Sledil je motiv prsta, ki prekriva usta (Tišina) in – podobno kot kasnejši motiv ušesa na kamnu – namiguje, naj prisluhnemo okolici. Za tretjo intervencijo, diptih oči, je umetnik izbral skali ob daljnovodu – postavitev opozarja na prisotnost človeka tudi v navidezno neokrnjeni naravi. Park dopolnjujeta še upodobitvi flavtistke in sove; slednja se zaradi razraščanja mahu skoraj neopazno povezuje z naravno podlago. Reprodukciji oči in sove sta vključeni tudi v pričujočo razstavo, platno Tišina pa je nastalo nedavno v slikarjevem ateljeju kot interpretacija motivno sorodnega dela iz naravnega okolja.
Dvojnost med naravnim svetom in človekovimi posegi vanj zaznamuje dvojec starejših slik v tehniki olja na platnu iz leta 2011. Na eni je upodobljen Krokar na daljnovodu, druga, naslovljena Navadna travniška marela, prikazuje ostanek človeške prisotnosti na zelenici – namesto pričakovane gobe je v zemljo zapičen (zavržen) dežnik. Motiv iz umetnikovega vsakdana predstavlja tudi triptih Delo v ateljeju (2020), ki prikazuje navade oziroma rutino njegovega delovnega procesa (cigareta, čaj, čopič). Novejši deli Zeleno (2025), olje na platnu, in Dvo-lično (2024), akril na platnu, pa imata izrazit družbenokritičen podton. Opozarjata na univerzalno tematiko – pomanjkanje človečnosti v svetu, v katerem kapital pogosto prevlada nad življenjem, človekova dobrobit pa postane postranskega pomena in je – skupaj z naravo – potisnjena na rob.
Rdeča nit, ki usmerja obiskovalca po razstavi, so pogledi – včasih kot osrednji vizualni element likovnih del v različnih tehnikah in formatih, drugič kot del širše celote. Na vratih razstavišča, ki so zamaskirana in se navadno skoraj neopazno zlijejo z galerijskimi stenami, motiv pogleda tvori novo site-specific delo iz izrezkov umetnikovih številnih digitalnih karikatur. Vseprisotne oči, ki “spremljajo” obiskovalca, učinkujejo kot aluzija na sodobno družbo nadzora – ki se učinkoviteje uveljavlja nad splošnim prebivalstvom, medtem ko sistem pogosto zataji prav pri nadzoru nad tistimi na vrhu, odgovornimi za vojna stanja in škodljive posege v okolje. Naslov razstave V oči me glej! kot poziv k odgovornosti in transparentnosti obenem odpira prostor za razmislek – o sebi, o drugemu, o okolju – in s tem spodbuja osebno refleksijo.
Mohor Kejžar
Mohor Kejžar (1985) je leta 2016 diplomiral na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani pri prof. Milanu Eriču z diplomsko nalogo Motiv lobanje v tetoviranju. V svoji umetniški praksi izhaja iz figurativnega slikarstva, v katerem pogosto prepleta osebne izkušnje in humor. Ustvarja v različnih žanrih – od krajine in portreta do karikature – ter uporablja širok spekter tehnik, med njimi oljno slikarstvo, pirografijo, digitalno umetnost, tetoviranje, grafite, fotografijo in video. Svoja dela je predstavil na številnih samostojnih in skupinskih razstavah ter sodeloval na likovnih kolonijah v Sloveniji. Vodi likovne delavnice v Mladinskem dnevnem centru Blok v Škofji Loki in v Groharjevi hiši v Sorici. Je tudi član glasbene skupine Kejbele Ensembele. Atelje ima v Sorici.
Spremljevalni program
Vodstvo po razstavi s kustosinjo in umetnikom: sreda, 13. avgusta 2025, ob 19. uri.